سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت مؤمن به مؤمن در راه خدا، از بزرگ ترین شاخه های ایمان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

ساختمان اداری Al Dar پروژه ای منحصر به فرد در معماری

ساختمان اداری Al Dar پروژه ای منحصر به فرد در معماری
طرح اداره کلAldar ، توسط معماران MZ، در نوع خود مبتکرانه و منحصر به فرد است.

ساختمان اداری AlDar که توسط گروه معماری MZ طراحی شده ، پروژه ای منحصر به فرد و مبتکرانه است. این ساختمان نیمه کروی شامل دو نمای مدور محدبی شکل است که با یک نوار باریک دندانه ای شیشه کاری شده است. این بنای کاملاً شیشه ای از نمای روبرو کاملاً مدور و از جهات دیگر منحنی است.



شکل مدور در معماری:
دایره نماد سازگاری، پایداری، عقلانیت و همچنین بی نهایت بدون ابتدا و انتهااست. همچنین دایره مظهر تمامیت است که کل مکان و زمان را در بر می¬گیرد.

Boullée این دایره دو وجهی را به عنوان یک شکل ایده آل و بی نقص مورد ستایش قرار داد زیرا با هیچ حقه چشم اندازی نمی توان ظاهر آن را تغییر داد.
از آغاز تا کنون معماران با الهام از رمزآفرینی دایره، در طرح های بناهایشان از اشکال هندسی کروی شکل استفاده کرده اند. شکل کروی تولوس (معبد دوار) در یونان با زمینی گرد از آثار معماری یونانی غیرعادی نیست و بعدها در نوع شناسی بناهای رومی نیز استفاده می شده است.


در سال 1784، Boullée کنایه آمیزترین پروژه اش را مطرح کرد: مقبره سرباز گمنام برای اسحاق نیوتن که به شکل یک دایره بزرگ با ارتفاع 150 متر، نمایانگر جهان، بر پایه ای کروی شکل قرار گرفته است. اگرچه این طرح هیچ گاه عملی و ساخته نشد.

در تمام دوران تاریخ مدرن معماری، معماران ساختمان¬های کروی شکل نظیر برج های مدور و گنبدها را طراحی می کردند و شکل دایره به طور قابل ملاحظه ای در توسعه افلاک نما و تئاترها به چشم می خورد. شکل مدور همیشه برای نقشه های زمین و کف با نما و سقف ساختمان سنتی استفاده می شده است.
با این وجود، تا کنون هیچ کس اقدام به ساخت ساختمانی با نمای کاملاً مدور ننموده است. چنین ایده ای در طرح ها باقی ماند.


مبداء و پیدایش شکل ساختمان اداری ALDar :
طرح اداره کلAldar ، توسط معماران MZ، در نوع خود مبتکرانه و منحصر به فرد است.در زمان تصمیم گیری برای ساخت بنای شمایلی در ساحل Al Raha، Marwan Zgheib تصمیم گرفت ساختمانی ساده بسازد که مفهوم آرامش و زیبایی ایده آل معماری کلاسیک و در عین حال عظمتی پرمعنا را برساند؛ ساختمانی که با معماری شمایلی امارات متحده عربی رقابت کند.

برای رسیدن به این منظور، Zgheib ابتدا می بایست اشکال طبیعی را تحت هدایت مفهوم نظم انتخاب می کرد. از این رو، با الهام از پوسته صدف که با میراث دریانوردی اش برای ابوظبی همانند رمزآفرینی شکل هندسی کروی معنی عمیقی دارد، در ساخت دو دیوار غول پیکر منحنی شیشه ای از پوسته صدف باز الهام گرفت.
این گونه بود که این طرح هندسی و ارزشمند ایجاد شد: آسمانخراشی کروی با سطح منحنی شیشه ای که به اندازه چهار زمین فوتبال است.



نسبت های هارمونیک :
برای ایجاد تصوری کلی از مفهوم ساختمان عظیم مدور، مسائل ثبات بصری، هارمونی و پویایی بسیار مهم هستند. چالش اصلی ،پیدا کردن دو نقطه بر روی زمین برای قرار دادن این بنا بود. برنامه توسعه این حجم با استفاده از یکی از قدیمی ترین قوانین معماری انجام شد: قاعده کمیت بر اساس بخش طلایی.
بخش طلایی صرفاً مربوط به بخش زیباشناسی ساختمان نیست که مورد توجه هنرمندان است بلکه اصل کیهانی همه جا حاضری است که موجب تمایز ساختاری می شود.
در واقع، این نسبت در عمل طبیعت نمایان می شود ( نظیر بدن انسان، بدن حیوانات، نباتات و کریستال ها ) که ذهن و چشم انسان به طور طبیعی آن را ترجیح می¬دهد و دنبال می کند.تناسب های معبد یونانی بازتاب قاعده زیباشناسی ساختمان از بخش طلایی است.
وقتی از قاعده بخش طلایی در این بنای کروی شکل استفاده می کنیم، دایره به ستاره پنج پری تقسیم می شود که در آن بدن انسان در کنار سر و چهار عضو دیگر هر کدام در یک پر این ستاره قرار گرفته اند. بر همین اساس، معماران توانستند دو پایه این عمارت کروی شکل را بنا نهند. این دو نقطه ای که به زمین متصل می-شونددر نهایت تعادل این عمارت را برقرار می سازند.
توجه با این اصول بود که شکل پویا و بخش اصلی این ساختمان به وجود آمد.


تلفیق نما و سقف :
بر خلاف ساختمان های چهار طرفه متداول، ساختمان کروی شکل با به کار گیری ساختار سقف نوعی، رویکرد ساخت و ساز بنا را به چالش می کشاند.

این ساختمان سه وجهی متکی بر قسمت زیپ مانند، شیشه پیوسته و نوار ساختمانی است که دو وجه اصلی را به هم کوک می زند و سطح باریک پیوسته افقی ـ عمودی، پهلو و نمای خارجی، پنجره و سقف را ایجاد می کند. این جزء جانبی که ستون فقرات پروژه است، به طور برجسته تلفیق نما و سقف را به وجود آورده و به دنبال آن فرم یکپارچه عمارت شکل می گیرد.


انحنای نما :
شکل برجسته و شگفت آور این ساختمان با استفاده از طرح ساختار خارجی مثلثی ـ شبکه چهارخانه مورب فولادی به دست آمد. اولین نوع این ساختمان که در امارات متحده عربی ساخته شد،با استحکام و کارآیی بیشتر مناسب با ساختمان کروی شکل و با قابلیت انعطاف پذیری بیشتر نسبت به ساختمان های مستطیلی شکل خلق شد.
این سامانه نه تنها به کمینه کردن اثر قاب های فولادی در نما کمک می کند بلکه به عنوان یک المان معمارانه که حس کلی مقیاس را شکل داده، با بزرگنمایی سازه از لایه سازی افقی معمولی که در نمای اغلب ساختمان های بلندمرتبه این منطقه وجود دارد، عمل می نماید. این سیستم نمودار شبکه ای نیازی به ستون های خارجی ندارد و بنابراین زیبایی ظاهری بنا حفظ می شود.

همین مسئله منجر به بالابردن کارآیی ساختمان شده و انعطاف پذیری طرح را راحت تر کرده است. اگرچه این ساختمان تنها 23 طبقه دارد، اما مساحت آن به اندازه یک برج معمولی 40 طبقه می باشد.
پوشش منحنی شیشه ای یکی از پیچیده ترین سازه های انجام شده بود. ترکیب قطعات مثلثی و لوزی شکل مثل یک پازل سطح نمودار شبکه ای و این شکل پیچیده هندسی را پوشاند و مسئله انحنای بنا را حل کرد.


بخشی از طرح اصلی یا همان ساختمان مدور رو به خیابان با نمای غربی ـ شرقی است و طلوع و غروب خورشید در شیشه قابل رؤیت است. بناهای شیشه ای نه تنها محیط پیرامون پروژه را منعکس می سازند بلکه شخصی که روبروی آن ایستاده می تواند انعکاس و تصویر خود در جهان بزرگ تر را ببیند.

استراتژی های پایدار ساختمان :
این پروژه مطابق با استاندارد LEED شورای ساختمان سبز ایالات متحده طراحی شده و در ساخت این بنا مسائل زیست محیطی کاملاً رعایت شده است. این ساختمان یکی از اولین ساختمان های اداری دوستدار محیط زیست در ابوظبی می باشد که از مواد قابل بازیافت مانند فولاد، بتن و شیشه ساخته شده است.

همچنین این ساختمان از حداکثر نور طبیعی استفاده می کند و دفاتر اداری در هر طبقه در معرض نور خورشید قرار گرفته اند. همچنین یک سیستم خودکار زیرزمینی برای جمع آوری مواد زائد تعبیه شده که از مواد زائد موجود در ساختمان مجدداً استفاده می کند. این سیستم آشغال را مستقیماً به ایستگاه محلی انتقال زباله برای بازیافت و فشرده شدن منتقل می کند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 91/3/26:: 12:44 صبح     |     () نظر